БРОНЮВАННЯ ДЛЯ ЕКОНОМІКИ
Бронювання некритичних підприємств, корупція і працевлаштування ветеранів
Повномасштабна війна впливає на всі сфери діяльності країни. ЇЇ негативний вплив спричиняє нестачу робочої сили, дефіцит людського ресурсу у війську, зменшення доходів як громадян, так і бюджету в цілому. Пошук швидких рішень вирішення одних проблем, як наприклад економічне бронювання, іноді призводить до поглиблення проблем і в інших сферах, наприклад армія та корупція.
Пункти аналітики:
1) аналіз зареєстрованих у ВР законопроектів і розгляд їх потенційних ризиків,
2) висновки від міністерств і рекомендації юристів,
3) рекомендація шляхів наповнення бюджету від ГО “Інтенція”,
4) пропозиція рішення від ГО “Інтенція” щодо дефіциту працівників.
Економічне бронювання, аналіз законопроектів
Аналізуємо, що саме пропонує парламент, як вирішення економічної проблем через законопроекти? Які саме умови бронювання пропонує ВР для некритичних підприємств, включно з ФОП?
Бронювання для некритичних підприємств
Варто зазначити, що бронювання для економіки вже діє і стосується критично важливої інфраструктури та регулюється постановами кабміну. Наприклад, 560 постанова регулює бронювання для критично важливих підприємств, таких як енергетичні компанії, підприємства оборонної промисловості, медичні заклади, транспортні компанії, тощо. Але, станом на вересень 2024 року, в парламенті зареєстровано 6 законопроектів (№11331, №11331-1, №11332, № 11332-1, № 11332-2, № 11308), які в різний спосіб пропонують бронювання для некритичної інфраструктури.
Критерії бронювання для некритичних підприємств, законопроекти пропонують включити до бронювання:
- Суб’єкти господарювання, зокрема ФОП, які щомісячно сплачують за кожного працівника або за самих себе збір 20 400 грн;
- ФОП за умови щомісячного обсягу доходу від 61 200 грн;
- Наймані працівники або ФОП, зарплата яких на місяць становить не менше, ніж 36 336 грн, без додаткового збору;
- Підприємства, організації, установи із кількістю працівників від 10 осіб, які сплачують ЄСВ від 40 000 грн на місяць, до 50% працівників;
- Офіційно працевлаштовані або ФОП автоматичне бронювання, якщо вони щомісячно сплачують до бюджету не менше 8 000 грн податків.

Ризики законопроектів про економічне бронювання
Які ризики заховані в законопроектах про бронювання та як запропоновані механізми вплинуть на армію, суспільство та в довгостроковій перспективі на економіку?
Корупційний ризик “грошового критерію” бронювання
Подібні механізми економічного бронювання в законопроектах мають передбачати запровадження спеціальних перевірок. Ці перевірки мають контролювати: по-перше, отримання працедавцями (включно з ФОПами) хабарі за працевлаштування задля уникнення мобілізації, по-друге, створення “фейкових” посад, по-третє, фіктивне працевлаштування.
Відповідно, без таких перевірок підприємство або окремий ФОП зможе бронювати конкретних людей в обмін на хабар, не залежно від рівня їх освіти чи досвіду, або взагалі “продавати бронь” на штучні вакансії, не залежно від того існують чи вакансії чи ні.
Поділ суспільства на «класи», як соціальний ризик
Заможні особи фактично будуть «відкуплятися», оплачуючи економічну бронь, що посилить класову нерівність і створить так звану «війну для бідних». В свою чергу «війна для бідних» буде загострювати психоемоційний стан населення та збільшувати соціальну напругу, що може призвести до конфліктів та правопорушень. Наголошуємо, що в умовах війни країні потрібні рішення, які об’єднують всі верстви населення, особливо цивільних та військових.
Ігнорування інтересів військових та несправедливість
Багато чинних військовослужбовців у цивільному житті мали професії та заробіток, які могли б надати їм право на бронь замість вступу до армії. Але, запропоновані законопроекти не місять жодної можливості для військових бути звільненими зі служби, щоб повернутись на попереднє місце роботи, а далі сплачувати “бронь” та наповнювати бюджет.
Ризик обороноздатності
Подібні «грошові» критерії бронювання закріплені в законодавстві не враховують потреби фронту в особовому складі. В той самий час армія теж страждає від нестачі фахівців та спеціалістів. Для прикладу, армія також потребує IT спеціалістів, бухгалтерів, водіїв, тощо.
Збільшення безробіття та зменшення надходжень коштів з податків
Дрібний бізнес, для прикладу ФОП, який не має грошових ресурсів для “оплати броні”, буде закриватись. Отже, бюджет втрачатиме надходження від цього бізнесу. Закриття таких ФОП, що в свою чергу призведе до збільшення безробіття та зростання виплат для безробітних.
Висновки міністерств та рекомендації юристів щодо законопроектів
За законодавством міністерства надають аналіз впливу кожного нового законопроекту на суб’єкти, які їм підпорядковуються. Ми публікуємо висновки їх аналізу. Також ми публікуємо аналіз від фахової в юридичній сфері ГО.
Рекомендації та висновки міністерств
Мінагрополітики в своєму висновку не підтримує 11331, в своєму висновку не рекомендує законопроект, оскільки для багатьох агропідприємств зазначені суми зарплати та податкових виплат є зависокими. Відповідно мобілізація може непропорційно торкнутися аграрних регіонів.
Міноборони також не підтримує 11331 в своєму висновку, оскільки запропонована модель бронювання порушить один із принципів мобілізаційної підготовки – гарантованої достатності, який визначає необхідність дотримання балансу між забезпеченням національної економіки робочою силою та можливістю комплектування війська особовим складом.
Міністерство економіки теж не підтримує 11331, оскільки така модель (бронювання) має забезпечити збалансований і справедливий підхід, соціальну рівність, сприяти збереженню кадрового потенціалу національної економіки та врахувати при цьому потребу Збройних Сил в людському ресурсі. Також рівень оплати праці вже є одним з галузевих Критеріїв, якими на сьогодні керується Мінекономіки під час визначення підприємств критично важливими для національної економіки.
Аналіз ГО "Юридична сотня"
Першочергово має бути врахована потреба Сил оборони. Відповідно, чим більше є потреба у комплектуванні о/с , тим вищий має бути критерій для бронювання. Це означає, що вони мають бути затверджені на рівні підзаконних нормативно-правових актів, аби процес адаптування критерії під умови був оперативнішим.
Варто зауважити, що деякі законопроєкти містять відсильну норму до Податкового кодексу, при цьому не пропонуючи зміни до цього кодексу в частині впровадження збору за бронювання. Відтак це робить законопроєкт розмитим та не окреслює його кінцеву мету. Оскільки при визначенні необхідності прийняття таких змін, чи не найважливішим є питання розмір цього збору.
Також автори законопроєктів ніяким чином не обгрунтовують критерій відбору за рівнем заробітної плати, і чому саме такі працівники мають отримати бронювання.
Аналіз та порівняння підстав для військовозобов’язаних та військовослужбовців показує, що останні значно обмежені у можливості звільнитись зі служби відносно можливості отримання відстрочки особами, які не проходять військову службу. За такої ситуації бронювання за кошти поставить військовослужбовців, для яких навіть не встановлені чіткі строки служби, у несправедливе становище.
Рекомендація ГО “Юридична сотня”: відхилити 13331, 1331-1,13331-2.
Джерела наповнення бюджету, як альтернатива бронюванню
Бюджет безперечно важлива складова належного рівня обороноздатності. Але крім “податку на бронь”, насправді існують інші шляхи та джерела наповнення бюджету, як на рівні відповідальності та функцій всієї країни, так і окремих громад. Розглянемо лише деякі з них.
Вирішення проблеми наповнення бюджету
Основна “заявлена” мета подібних законопроектів, це отримання коштів, які мають бути спрямовані на армію. Хоча мета наче і відповідає потребі захисту країни, але механізм рішення при цьому завдає шкоди. Для прикладу, наповнення бюджету та одночасно боротьбу з корупцією запропонувала Спецпредставниця США з питань економічного відновлення України Пенні Пріцкер. А саме зосередитися не на підвищенні податків, а на реформі митниці та боротьбі з сірими ринками. Це доходи, які країна не отримуєте, хоча мала би.
Ще одним з джерел фінансування армії, може бути перерозподіл некритичних витрат з місцевих бюджетів на потреби армії. Наприклад ремонт фонтанів (7 млн грн, Чернівці), ремонт суду (106 млн, Одеса), реконструкція ілюмінації (17 млн, Харків), тощо.
До того ж, у нашої команди є враження, що першочергово подібні законопроекти про бронювання для некритичних підприємств розроблялись, щоб догодити виборцям та у відповідь на запит окремих гравців бізнесу, таких як IT, авіаційний транспорт, сфера фінансів та страхування (враховуючи звіт Держстату про їх рівень середньої зарплати), але аж ніяк не для підвищення обороноздатності під час війни.
Вирішення дефіциту працівників, як альтернатива до економічного бронювання
Дефіцит працівників звісно ж шкодить економіці, однак дефіцит кадрів та спеціалістів у війську загрожує існуванню всієї країни. Якою має бути довгострокова перспектива на заміну “швидких та простих” рішень.
Пропозиція ГО "Інтенція" щодо нестачі кадрів
Ми пропонуємо замість короткострокового бронювання працівників довгострокову стратегію черговості служби в силах оборони для населення без втрати обороноздатності та ефективності армії. А саме:
- запровадити на законодавчому рівні звільнення зі служби згідно розробленого нами механізму поступової заміни військовослужбовців,
- дозволити бронювання 50% працівників критичних підприємств, за умови, що половина заброньованих – це ветерани та резервісти звільнені зі служби.
Чому визначені терміни служби є альтернативою до економічного бронювання?
Визначені на законодавчому рівні терміни служби принесли б наступні вигоди або плюси бізнесу, суспільству та армії:
- Мобілізовані після звільнення могли б повернутись на попередні робочі місця, відновити довоєнний бізнес або відкрити новий та створити робочі місця.
- Бізнес мав би прогнозований строк, на який працівників мобілізують. А також мінімальний прогноз кількості працівників, що повернуться на робоче місце.
- Полегшення мобілізації, оскільки 63,8% чоловіків мобілізаційного віку бояться служби саме через відсутність термінів служби.
- Знизиться рівень корупції. І військові, які шукають шляхи звільнення зі служби, і військовозобов’язані, які шукають шляхи уникнення служби через невизначеність термінів, перестануть шукати цю можливість.
- Забезпечить прогнозовану в часі заміну фізично та психічно виснаженим військовим, що сприятиме ефективності війська та обороноздатності,
- Гарантії рівності у правах та обов’язках для всіх громадян, як це закріплено в Конституції. Відповідно це зменшить напругу та “розрив” між цивільними та військовими, що зараз лише зростає, особливо у випадках бронювання для некритичних підприємств.
Разом з ветеранськими політиками, які вже успішно діють, ухвалення закону про чіткі терміни служби є довгостроковим та стратегічним рішенням. Так само, як і запропонована представницею США реформа митниці для наповнення бюджету. Хотілось би, щоб народні обранці, розробляючи зміни до законодавства, керувалися саме довгостроковою перспективою в першу чергу. Але аж ніяк не короткостроковими міркуваннями про те, як сподобатися виборцям та тимчасово наповнити бюджет.
Повна стаття в нашій публікації для видання “Вокс Україна”